Selasa, 29 September 2015

Perkakasan Komputer

                               
                                    KAMU TAHU APA ITU PERKAKASAN KOMPUTER ?


                                              
Maksudnya:


Perkakasan komputer merujuk kepada bahagian-bahagian yang membentuk komputer yang lengkap. Perkakasan komputer juga dikenali sebagai peranti (device).
Istilah perkakasan atau peranti merujuk kepada keseluruhan peralatan fizikal pada sebuah komputer, manakala perisian (software) menyediakan arahan kepada perkakasan untuk melaksanakan kerja komputer. Kadangkala perbezaan perkakasan (hardware) dengan perisian agak kabur, terutama apabila merujuk kepada perisian tegar (firmware). Perisian tegar ialah perisian yang dipasang ke dalam perkakasan, ia amat jarang perlu diubah dan oleh itu biasanya disimpan dalam ingatan baca sahaja (ROM).
Kebanyakan perkakasan komputer tidak dapat dilihat oleh pengguna biasa. Ia merupakan sebahagian dari sistem terbenam yang digunakan dalam kenderaan, ketuhar gelombang mikro, mesin elektrokardiograf, pemain cakera padat dan banyak lagi. Komputer peribadi, perkakas yang paling biasa pada kebanyakan orang, merupakan cuma sebahagian kecil perkakasan komputer (kira-kira 0.2% dari semua komputer baru pada 2003).









                           Jenis Perkakasan Komputer


__________________________________________________________________________



                                            
                                        Image result for jenis jenis perkakasan komputer



         1. Mikrofon


       Fungsinya:Mikrofon (Microphone) merupkan salah satu perangkat input yang berfungsi sebagai alat untuk memasukkan suara untuk selanjutnya disimpan dalam memori computer.


____________________________________________________________________________-
Image result for fungsi pembesar suara komputer



2.Pembesar  Suara

    Fungsinya:Pembesar suara merupakan transduser elektroakustik yang menukar isyarat elektrik kepada bunyi.

________________________________________________________________________________

                                             Image result for fungsi cpu komputer

3.Sistem Pemprosen Pusat/CPU



  Fungsinya:
Central processing unit (CPU) adalah otak komputer. Ini menangani semua instruksi yang Anda berikan komputer Anda, dan semakin cepat ia melakukan hal ini, semakin baik. CPU ini bagus untuk membuat kerja dengan lebih cepat.

__________________________________________________________________________
Image result for fungsi pencetak komputer

                                                   
4.Pencetak

    Fungsinya:Mencetak hasil yang dipaparkan pada skrin komputer.


_____________________________________________________________________________-
                                                  
5.Pengimbas
   Fungsinya:Pengimbas imej (image scanner) merupakan peranti yang menukarkan semua teks, lukisan, gambar, objek dan lain-lain ke bentuk digital. Teknologi sistem pengimejan telah mencetuskan industri imej dokumen elektronik (electronic document imaging) dengan menggabungkan penggunaan pengimbas, kamera digital dan lain-lain.



_______________________________________________________

                                    

6.Papan Induk/Motherboard
  Fungsinya:
Papan induk, juga dikenali sebagai papan utama (mainboard MoBo) atau papan sistem (systemboard), merupakan pusat atau papan litar bercetak (printed circuit board) utama yang terdiri daripada sistem eletronik rumit, seperti komputer.
Komputer biasa dibina dengan mikropemprosesingatan komputer utama, dan komponen asas lain pada papan induk. Komponen lain komputer seperti ruang simpan luaran (external storage), litar pengawal bagi paparan video dan bunyi, dan perkakasan persisian (peripheral device) biasanya dilekatkan pada papan induk melalui kabel atau penyambung.

___________________________________________                          
                               
Image result for monitor
                 
   7.Monitor               

     
          Fungsinya:Monitor adalah perangkat keras yang digunakan sebagai alat output data secara grafis pada sebuah CPU, monitor juga kerap disebut sebagai layar tampilan komputer. Monitor merupakan salah satu perangkat keras (Hardware) yang digunakan sebagai penampilan output video dari pada sebuah CPU, dan kegunaannya tersebut tidak dapat dipisahkan dalam pemakaian suatu komputer, sehingga dikarenakan monitor itu sebagai penampilan gambar maka tentunya komputer sangat sulit digunakan dan bahkan sama sekali tidak dapat digunakan tanpa menggunakan monitor. Monitor disebut juga dengan VDU (Visual Display Unit).


_________________________________________________________________________



                                   Image result for kamera web


8.Kamera Web

Fungsinya:Webcam merupakan peranti video yang disambung kepada komputer atau rangkaian komputer, sering kali melalui port USB atau, jika bersambung dengan jaringan, ethernet atau Wi-Fi. Sesetengah komputer riba memiliki webcam bersepadu yang boleh membawa masaalah kerana ia tidak boleh dilumpuhkan secara fizikal, sekiranya dirampas oleh perisian Trojan Horse / pengintip.
Kegunaan paling popular adalah bagi videotelephony, membenarkan komputer bertindak sebagai videophone atau stesyen persidangan video. Ini boleh digunakan dalam perisian perutusan seperti perkhidmatan perutusan Windows Live MessengerSkype dan Yahoo!. Kegunaan popular lain, yang termasuk rakaman fail video malah gambar, boleh dicapai melalui banyak perisian, applikasi dan peranti komputer.
Webcams terkenal kerana kos pengilangan rendah dan kepelbagai guna,[1] menjadikan ia bentuk telefon video termurah.
Istilah 'webcam' juga boleh digunakan dalam bentuk asal kamera video bersambung kepada Web berterusan untuk tempoh masa yang tidak ditetapkan, dan bukannya intuk sesi tertentu, biasanya memberikan pemandangan bagi sesiapa yang melawat laman webnya melalui Internet. Sesetengah darinya, sebagai contoh, yang digunakan sebagai kamera trafik di talian, adalah kamera video profesional yang mahal, dan lasak.

___________________________________________________




                                  Image result for hard disk


9.Hard disk

Cakram keras (bahasa Inggrisharddisk atau harddisk drive disingkat HDD atau hard drive disingkat HD) adalah sebuah komponenperangkat keras yang menyimpan data sekunder dan berisi piringan magnetis. Cakram keras diciptakan pertama kali oleh insinyur IBM, Reynold Johnson pada tahun 1956. Cakram keras pertama tersebut terdiri dari 50 piringan berukuran 2 kaki (0,6 meter) dengan kecepatan rotasinya mencapai 1.200 rpm (rotation per minute) dengan kapasitas penyimpanan 4,4 MB. Cakram keras zaman sekarang sudah ada yang hanya selebar 0,6 cm dengan kapasitas 750 GB. Kapasitas terbesar cakram keras saat ini mencapai 3 TB dengan ukuran standar 3,5 inci.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan